Kendt Bordeaux-slot lancerer ny drink.
Sauternes anses for at være en af verdens fineste dessertvine, og derfor har det sendt chokbølger ind i vinkredse, at en velrenommeret Bordeaux-producent nu introducerer en særlig, let udgave af den ædle, søde vin på markedet. Tanken er, at vinen skal serveres på cocktailbarer, diskoteker og natklubber mikset med … Perrier og is.
SO Sauternes kommer fra 2. cru-slottet Bastor Lamontagne, som ejerne af tophuset Smith Haut Lafitte købte sidste år. Der er i første omgang produceret 10.000 flasker med skruelåg, og mineralvandfirmaet Perrier står for ca. 50 pct. af markedsføringsudgifterne.
Florence Cathiard fra Château Smith Haut Lafitte er opmærksom på, at hun og hendes mand Daniel har taget et kontroversielt skridt.
– Sauternes-elskere er bekymrede for, at dette vil kannibalisere på kerneforretningen, siger hun til vinmagasinet Decanter. – Men i en verden domineret af Google, Apple, Facebook og Amazon vil de, som ikke er indstillet på at gøre op med eksisterende forretningsmodeller, have svært ved at overleve.
Sauternes tjener ganske enkelt ikke penge nok, fastslår hun.
– Der vil altid være et marked for de store sauternes-vine. Dette er simpelthen et alternativ rettet mod den yngre generation. En aperitif, som vil åbne deres øjne for dette vidunderlige vinområde.